Dag 12 - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jut en Jul - WaarBenJij.nu Dag 12 - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jut en Jul - WaarBenJij.nu

Dag 12

Blijf op de hoogte en volg Jut en Jul

12 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Vandaag weer een vol programma. Op de planning stonden twee boottochten. De eerste was een boottocht op de Indische oceaan om walvissen te gaan spotten. De tweede boottocht was op een kilometers lang meer tussen onder meer nijlpaarden en krokodillen. Beginnen deden we dus met de walvistocht. June had uitgelegd dat we best de vroegste trip konden boeken (wat betekende dat we om 06.50u zouden worden opgepikt). June knows best, dus dat deden we. Ze legde ook uit dat er twee soorten tochten waren: de rustige, relaxte en de meer wilde, avontuurlijke. Ze vond dat wij er wel jong en avontuurlijk uitzagen dus ze raadde ons de tweede aan. June knows best, dus dat deden we. Ze zei ook dat we mss even bij de drug store langs moesten voor pilletjes tegen zeeziekte. It's better to be safe than sorry. Maar we hadden daar allebei nog nooit last van gehad, dus dat deden we niet. Turns out one of us got sorry... Nadat we op een kar vol Belgen en een Nederlandse werden gedropt en op het strand werden afgezet, we een dikke rubberen regenjas en reddingsvest om kregen en de kapitein van de speedboot waarschuwde dat het geen plezierboot is, hadden we nog geen erg in wat er ons te wachten stond. Wat erna gebeurde is geschiedenis. Om een lang verhaal kort te maken: een half uur lang scheurden we over het water, Roel werd zo ziek als een hond en kon zijn ogen niet van de vloer houden zonder over te moeten geven. Gevolg: geen enkele walvis gespot voor hem. Ik daarentegen heb - naast de weinige steun die ik kon bieden - wel veel mooie dingen kunnen aanschouwen. Zalig gevoel om omcirkeld te zijn door deze kolossen van de oceaan, ze boven het wateroppervlak te zien duiken, hen water te zien spuiten en op nog geen meter van je vandaan te zien zwemmen. De na twee uur walvissen spotten was de afsluiter op de terugweg ook zalig: even blijven dobberen tussen een grote groep nieuwsgierige dolfijnen. Heerlijk! Helaas geen foto's vanwege het hoge splash-gehalte, en dus gevaar op camera-schade... Na een staaltje wild 'speedboten' van een half uur waren we terug aan de kust. Ik ken iemand die hier erg blij om was!

Rond 10u waren we terug en om 15u zou onze volgende boottocht zijn, gelukkig voor Roel ditmaal een zeer rustige. Tijd genoeg dus om tussenin wat te bekomen en te chillaxen (Yolo dit dat!). Eerst uitgebreid ontbijt (voor mij toch, muhahaha), en dan lekker wat in de zo'n genieten van de warmte en een drankje, een spelletje en de rust.

Om iets voor 15u werden we weer opgepikt voor de tweede boottocht. Hier werden we op het water geleid tussen de nijlpaarden en krokodillen in een zeer idyllische omgeving. Echt super, eens te meer omdat om 17.00u de zonsondergang haar prachten tentoon spreidde, met alle kleurveranderingen die daarbij horen. Weeral een magische beleving. We hadden besloten om na terugkomst ons eigen bescheiden potje te koken, so we did. Spaghetti met saus uit een pakske. Honger is de beste saus, een waarheid als een koe! Zo, dat was het weer voor vandaag. En nu oogjes toe en snaveltjes dicht!

Xxx