Dag 8 - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Jut en Jul - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Jut en Jul - WaarBenJij.nu

Dag 8

Blijf op de hoogte en volg Jut en Jul

08 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Skukuza

Het is nog maar eens bevestigd: ik ben GEEN ochtendmens. Vandaag werd er om half 6 op de deur geklopt. Wekdienst. Ugh... Om 6 uur startte de jeep voor onze ochtendlijke game drive. Eigenlijk startten er 2 jeeps, eentje was al vol, dus kregen wij een privé-safari! Het was ijzig koud en nog donker, maar anders dan in de avond-game drive, waar je warm begint en koud eindigt, werd het nu langzaamaan kouder. Zoals ik na de drie uur durende rit de rangeer bedankte met de woorden: "It was a sacrifice to get up so early, but it was worth the while." Heerlijk om de zon te zien opkomen over de savanne, de kou te voelen verjagen, en te zien hoe ze de natuur er zachtjes aan herinnert dat het tijd is om wakker te worden. Zalig om bij een dampend meertje de ochtendkleuren te zien veranderen en te luisteren naar boeiende verhalen over sociaal, evolutionair, instinctmatig, ... gedrag van dieren om vervolgens te stoppen voor koffie in dit landschap. This is Africa!
Na de game drive was er ontbijt, waarna we weer vertrokken voor onze volgende tussenstop: het Krugerpark! Al enorm veel over gehoord en dus zijn de verwachtingen hoog gespannen. Het Krugerpark is een gigantisch natuurreservaat, van zo'n 20 vierkante kilometer (anderhalf keer de oppervlakte van Vlaanderen). Het park bestaat uit verharde en onverharde wegen, waar je zonder begeleiding mag rijden onder strikte voorwaarden (o.a. Absoluut niet uitstappen, en strikte snelheidsbeperking van 40/50 km/u). Het park heeft ook een aantal kampen met lodges. De eerste nacht verblijven we in een lodge in het kamp "Skukuza", de tweede nacht in het kamp "Berg en dal" (wat overigens erg grappig wordt uitgesproken door Afrikanen en Engelstaligen). Bedoeling is dus om in een dag van het ene kamp naar het andere te rijden en onderweg veel wilde dieren tegen te komen. Om half 4 kwamen we aan in Skukuza, en nadat we gesetteld waren en even gerust hadden, was het niet de moeite om nog het park in te rijden. Je mag namelijk uiterlijk tot half 6 in het park zelf. Dan maar een restaurant binnengelopen, waar we een benedengemiddelde maaltijd kregen. Roel voelt zich nog steeds niet goed, dus besloten we om weer vroeg te gaan slapen.

Tot morgen!
Xxx